Een combinatie van bewegen en een gezonde mind is essentieel om je fit te voelen!

Mind

Ontspannen

Wandelen en Hardlopen is ontspannend. 'Door te bewegen, kan ik mijn hoofd leeg maken', is een veel gehoorde reden om de veters van schoenen te strikken. Tijdens het bewegen kun je je gedachten ordenen of negatieve gedachten juist opzij zetten door je te richten op de omgeving of op je loopbeweging (cadans).   


Positief effect op je creativiteit

Beethoven maakte niet voor niets lange wandelingen om tot zijn beste composities te komen. Tijdens bewegen kom je vaak op de beste ideeën.
Moeilijk vraagstuk op te lossen of wil het maar niet lukken met het uitwerken van dat lastige rapport? Ga wandelen of hardlopen!


Buiten in de frisse buitenlucht
Als je je somber voelt , heb je vaak de neiging om binnen te blijven. Door naar buiten te gaan, krijg je juist afleiding. Je ziet de natuur, je voelt de wind en dit geeft je weer energie.


Nieuwe ervaringen
Tijdens het buiten bewegen kom je op allerlei plekken waar je niet zou komen als je binnen zou blijven. Je ontdekt bijzondere planten en dieren, je ziet mooie gebouwen of ontmoet andere mensen die de benenwagen hanteren.


Kan een manier zijn om andere mensen te ontmoeten
Met de nadruk op 'kan', want misschien vind je het juist heerlijk om alleen in beweging te zijn. Het kan ook voor sociale contacten zorgen, doordat je je 'onder de mensen' begeeft. Ben je op zoek naar georganiseerde groepsactiviteiten kijk dan of ons FitStap of één van onze Running Clinic programma's iets voor je is.


Fit


Bewegen verbetert je conditie

Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen moeten we dagelijks een half uur matig intensief bewegen. Door te gaan wandelen of hardlopen stijgt je hartslag en ga je sneller ademhalen en zo train je je conditie. Uiteindelijk wordt je hart hierdoor sterker en heeft dit een positief effect op je bloeddruk en je bloedvaten. Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten af. Zo train je ook je longcapaciteit om zuurstof goed op te nemen en te transporteren via je hart en bloedvaten.   


Bewegen is goed voor je botten...

Als je beweegt, gebruik je je spieren, botten en kraakbeen. Je botten bestaan uit cellen die voortdurend worden afgebroken en aangemaakt. Als je te weinig nieuwe botcellen aanmaakt, wordt het bot zwakker en ontstaat er botontkalking (osteoporose). Het vervelende is dat je dit pas merkt als je iets breekt na een val. Door voldoende te bewegen, kun je het proces van botontkalking remmen.


... en voor je kraakbeen
Tussen je botten en gewrichten zit elastisch weefsel: kraakbeen. Dit kraakbeen bestaat uit met water gevulde cellen. Kraakbeen dat weinig wordt belast, verliest water en wordt daardoor dunner. Hierdoor kun je last krijgen van pijnlijke en stijve gewrichten. Van bewegen, bijvoorbeeld wandelen, blijft je kraakbeen stevig.


Overgewicht voorkomen
Wandelen en hardlopen is een goede manier om op gewicht te blijven of om gewicht kwijt te raken. Uiteraard moet je om van wandelen of hardlopen af te vallen ook rekening houden met je energie-inname. Wandelen heeft als voordeel dat het een weinig blessuregevoelige sport is en kan door een grote groep mensen gedaan worden. Als er geen beperking is voor hardlopen dan zal deze vorm van bewegen zorgen voor meer calorieën verbranden in dezelfde tijd.


Goed voor je geest!
Behalve voor je lichaam is wandelen of hardlopen ook goed voor je geest. De inspanning zorgt voor ontspanning en dat heeft weer positieve gevolgen voor je lichaam. Door ontspanning en bijvoorbeeld een betere nachtrust, voel je je ook lichamelijk beter.

Contact

  06 - 20 78 45 42
  info@mindfitijsseldelta.nl